Ahogy a további, nagy mennyiségű fotó és videó bizonyítékok kerülnek feltöltésre a február 20-i eseményekről, úgy válik egyre világosabbá, hogy a japán bálnavadászati intézet (Institute for Cetacean Research – ICR) egyszerűen képtelen igazolni az illegális japán bálnavadász-flotta által elkövetett akció-sorozatot. Kiválóan dokumentált és vitathatatlan, hogy a Nisshin Maru három Sea Shepherd hajónak és még a saját maga számára rendelt tanker-hajónak is szándékosan nekiment. A Nisshin Maru kapitánya, Tomoyuki Ogawa, több száz emberi életet kockáztatott azon a napon és vakmerő ámokfutásáért nem kellett felelősséget vállalnia.
Egy közúti baleset bűnös elkövetője talán hivatkozhat „provokációra”, de egy 8.000 tonnás hajó kapitányának minden körülmények között meg kell őriznie a hidegvérét, különösen bolygónk legmostohább időjárású vizein! Nincs mentség a közúti közlekedési szabályok áthágására, de egészen biztosan semmi sem otrombább módon felelőtlen, mint Tomoyuki Ogawa szándékos ütközése egy üzemanyag-szállító hajóval. Továbbá bizonyára semmi sem olyan vakmerő, mint szándékosan ütközni a saját tanker-hajóval, és közben gránátokat dobálni egy olyan területen, ahol még a dohányzás is tiltott!
A Sea Shepherd dokumentálta, amint a Sun Laurelből olaj szivárgott, vízmintákat gyűjtöttünk, továbbá felügyeltük és rögzítettük a tanker-hajó rádiós kommunikációját. Az AMSA (Australian Maritime Safety Authority – Ausztrál tengerészeti biztonsági felügyelet) hivatalosan megkezdte az eset kivizsgálását. A Sea Shepherd arról is videó és fotó felvételekkel rendelkezik, amint a Sun Laurel veszélyesen – a nemzetközi hajózási szabályokat megsértve – navigál a jégtáblák és jégdarabok között, melyek közül néhányon keresztülhajtva, hajótestének sérülését és az által olajkatasztrófát okozhatott volna!
Az ICR ragaszkodott hozzá, hogy az ő üzemanyag-vételezési műveletük legális, de még mindig nem tagadja, hogy a Sun Laurel nehéz tüzelőolajat szállít a 60-dik déli szélességi fok alá, amivel megszegi a MARPOL szabályozásait. A múltban azzal próbáltak érvelni, hogy a Nisshin Maru azért van felmentve ezek alól a szabályozások alól, mert „kutatás”-t végez. A Sun Laurel egy kereskedelmi üzemanyag-szállító hajó, így arra nem vonatkozik semmiféle kiskapu a nemzetközi törvények megszegését illetően.
A Sea Shepherd Ausztrália jelenti a Sun Laurel által elkövetett törvény- és szabályszegéseket a panamai hatóságok felé, az IMO (International Maritime Organisation – Nemzetközi Tengerhajózási Szervezet), valamint a holland és ausztrál hajózási hatóságok felé egyaránt.
Ezek az üzemanyag-vételezési műveletek törvénytelenek, az Antarktisz érintetlen ökoszisztémájának védelmének érdekében. Mert nem számít hány biztonsági intézkedést alkalmaznak, a katasztrófa kockázata mindig jelen van, egy legkisebb emberi tévedés is halálos következménnyel járhat az egész térség élővilágára nézve. A mexikói-öbölben 2010-ben történt olajkatasztrófa, és a japán fukushimai 2011-es atomkatasztrófa is elképzelhetetlennek tűnt, mindaddig, amíg be nem következett.
A Sea Shepherd már dokumentálta, milyen arroganciával is kezeli a Sun Laurel a biztonságot, olajszivárgás, jégtáblák közötti vakmerő navigáció, és nem utolsósorban cigarettázás a tanker-hajón. Így aztán nem kétséges, hogy milyen biztonsági előírásokat fognak betartani az újabb illegális üzemanyag-átadási kísérletnél. Ezért, a felelős környezetvédelmi eljárásunk: erőszakmentesen megakadályozni azt.
A Sea Shepherd beavatkozása a Nisshin Maru törvénytelen és veszélyes üzemanyag-vételezési műveletébe, nem veszélyezteti a biztonságos navigációt. A Nisshin Maru rendelkezik elegendő üzemanyaggal, hogy elhagyhassa az Antarktisz térségét és a 60-dik déli szélességi fok fölé hajózzon, ahol végrehajthatják az üzemanyag-vételezést. Mióta az illegális japán bálnavadász-flotta hajóit nem fenyegeti, hogy üzemanyag hiányában ne tudnának mozdulni, a Sea Shepherd azt tanácsolja, menjenek északra, és hajtsák végre az üzemanyag-vételezést törvényes módon. A Sun Laurel üzemanyag-szállító hajónak az Antarktiszi zajló jégtáblák és jégdarabok közé rendelése és az üzemanyag-átadás szintén törvénytelen. A Sea Shepherd megakadályozott egy törvénytelen műveletet, és ebből adódóan erőszakmentes fellépésünk a bűncselekmény megakadályozására jogos és indokolt.
Egyetlen szabályozás sem tartalmazza, hogy a hajóink nem helyezkedhetnek el oly módon, hogy megakadályozzanak egy törvénytelen üzemanyag-átadási műveletet. A Sea Shepherd hajói nem közelítették meg a bálnaorvvadász-hajókat. A Sea Shepherd hajói a Sun Laurel tanker-hajó közelében voltak, amikor az illegális bálnavadász-flotta hajói megközelítették a Sun Laurelt. A Sea Shepherd szerint a legteljesebb mértékű felelős eljárás, amikor orvvadász-hajók illegális nehéz-olaj-vételezésére tesznek kísérletet egy tanker-hajótól a jégtáblák és jégdarabok között, megakadályozni a bűncselekmény elkövetését.
Ütközéseket nem lehet kiprovokálni és nem létezik olyan körülmény, amelyre egy hajó kapitánya 4, azaz négy hajó ellen elkövetett ütközés-sorozatra a „provokáció” kifejezést mentségül tudja felhozni. A Nisshin Maru kapitánya, Tomoyuki Ogawa pontosan tisztában volt azzal, hogy mit követ el, amikor nekihajtott a Sea Shepherd hajóinak és a Sun Laruelnek. Mindössze arról volt szó, hogy az üzemanyag-vételezési szándékáért nem sajnálta kockára tenni több mint 100 Sea Shepherd önkéntes és tucatnyi Sun Laurel munkás biztonságát és életét, sőt, ámokfutásával a saját hajójának munkásainak életét is veszélybe sodorta.
Az ICR megtagadta, hogy elismerje a Sea Shepherd hajóiban okozott károkat, ugyanakkor eltúlozta a Nisshin Maru hajótestén, a saját kapitányának ámokfutása miatt bekövetkezett kozmetikai sérüléseket. A Bob Barker legénysége összegyűjtötte a Nisshin Maruról lehulló festékdarabokat a Nisshin Maru által megrongált fedélzetükön, a tönkretett árbocaik között. Az ICR ugyanakkor szintén lekicsinyelte a Sun Laruelben keletkezett szerkezeti károkat, holott a Nisshin Maru rombolása révén annak korlátai törtek ki, tönkrement az egyik életmentő csónakja, a másiknak pedig az emelő daruja roncsolódott oly módon, hogy a másik életmentő csónak is használhatatlanná vált.
A Nisshin Maru kapitánya, Tomoyuki nem csak egyszer, hanem kétszer hajtott neki a Steve Irwinnek; egyszer hajtott neki a Sam Simonnak, a fedélzetén okozva rombolást, négyszer hajtott neki a Sun Laurelnek. A Bob Barker nem ütközött a Sun Laurellel, a Nisshin Maru tolta a tanker-hajó oldala felé, majd többször nekiment. Mindezen ütközésekről a Sea Shepherd hajóiról és a Steve Irwin Delta gumicsónakjából is, számos szögből több mint tucatnyi kamera készített bizonyíték-erejű felvételeket. A Bob Barker motorjai leálltak, a radarja és a navigációs fényei megrongálódtak, de ezen felül a Nisshin Maru további szerkezeti károkat okozott a fedélzetén. Miközben Tomoyuki Ogawa kapitány a Nisshin Marut egészen a Bob Barker csúcsában lévő kosaras megfigyelő-állomásig tolta, megsemmisített magas feszültségű elektromos szerkezeteket, melynek szikrái végzetes robbanást okozhattak volna a tanker-hajón. És a Nisshin Maru kapitánya még ekkor továbbra is előrefelé hatolt a Bob Barkeren, és csak a Bob Barker által leadott vészjelzés hallatán tolatott vissza.
Az ICR kijelentette, hogy a vízágyúikat „megelőző intézkedésként” alkalmazták. De úgy tűnik, a Nisshin Maru ezzel a kijelentéssel szemben is antagonisztikus ellentmondásba keveredett, ugyanis a magasnyomású vízágyúit egyenesen a Sea Shepherd legénységére, és a Bob Barker kéményére irányította, hogy a hajónk motorjában okozzon károkat, mindemellett még gránátokat dobáltak a fedélzeten tartózkodó legénységünkre. A Nisshin Maru tartósan vízágyúzta a Sam Simon radarjait. Egy hajó működési képességének a megakadályozására tett kísérletet nem nevezhet senki megelőző intézkedésnek. De a vízágyúk fő célpontjai az irányító-terem ablakai és a Sam Simon kéménye volt, amely révén a géptermet elöntötte a víz. A Sam Simon irányító-termének legénysége tartott tőle, hogy a magasnyomású víz-ágyúk betörik a hajó ablakait.
Azok a referenciák, amelyeket az illegális japán bálnavadász-flotta benyújtott az USA Kilencedik Kerületi Bíróságához, nem tartalmaznak releváns tényeket. Az abban alperesként megjelölt Sea Shepherd USA a rendelkezés érvénybe léptetése, 2012. december óta – az átmeneti törvényi utasításnak eleget téve, nem vesz részt a Zéró Tolerancia Hadműveletben. A Déli-óceán Antarktiszi Bálnavédelmi Területének védelmét ellátó Sea Shepherd hajók ausztrál és holland zászlók alatt hajóznak. A kapitányaink svéd, indiai és ausztrál állampolgárok. Az incidens Ausztrál felségterületen zajlott. Ez az eset nem tartozik az USA Kilencedik Kerületi Bíróságának hatáskörébe!
Ki kell hangsúlyoznunk, hogy ebben az incidensben egyetlen Sea Shepherd hajó sem közelítette meg az illegális japán bálnavadász-flotta egyik hajóját sem. A rendelkezés – még ha erre az incidensre is rá akarják húzni – nem tartalmazta, hogy a Sea Shepherd hajói nem közelíthetik meg a dél-koreai tulajdonú, panamai felségjelzésű üzemanyag-szállító hajót, a Sun Laurelt.
A tény ellenére, hogy az USA Kilencedik Kerületi Bírósága nem rendelkezhet a Sea Shepherd Ausztrália által irányított kampány felett, hajóink sokkal visszafogottabban járnak el, mint valaha bármely kampányunk során, ami ironikus összehasonlítva a japán bálnaorvvadászok egyre eszeveszettebb durvaságát tapasztalva. Amire a Shonan Maru nr. 2, a japán kormány biztonsági hajója által az Ady Gil 2010. januári kettészelése óta nem volt példa! A Bob Brown és Jeff Hansen által vezetett hadműveletben a hajóink legénysége erőszakmentesen lépett fel az illegális japán bálnavadász-flottával szemben. Ugyanez nem mondható el a Nisshin Maru kapitányáról, Tomoyuki Ogawaról és munkásairól.
A Sea Shepherd nem központi irányítású, USA bázisú szervezet. A Sea Shepherd Conservation Society függetlenül bejegyzett és irányított Ausztráliában, Új-Zélandon, Hong Kongban, Kanadában, az USA-ban, Franciaországban, Spanyolországban, Németországban, Svédországban, Hollandiában, Belgiumban, Dél-Afrikai Köztársaságban, Brazíliában, Chilében, Ecuadorban és Nagy-Britanniában.
Az illegális japán bálnavadász-flotta által elkövetett törvényszegések és agressziók határtalannak tűnnek. Az illegális japán bálnavadász-flotta célkeresztjében veszélyeztetett Közönséges barázdás bálnák és Hosszúszárnyú bálnák, továbbá védett Csukabálnák szerepelnek; a helyszín az Ausztráliához tartozó, Antarktiszi Bálnavédelmi Terület, melyre vonatkozó nemzetközi bálnamészárlási moratórium megszegése égbekiáltó bűncselekmény. Továbbá nehéz tüzelőolajat szállíttattak a 60-dik déli szélességi fok alá, megszegve a MARPOL szabályozását. A japán bálnamészárlás nem „tudományos” semmilyen nézőpont szerint sem, az elnevezés hazugság; amit azok tesznek, nem más, mint törvénytelen, kereskedelmi bálnamészárlás.
A Sea Shepherd 1977-es melegalakítása óta, immár 35 éve erőszakmentesen hajtja végre hadműveleteit és akcióit, soha nem okoztunk semmilyen sérülést egyetlen személynek sem. A japán bálnagyilkosok megsemmisítették az Ady Gil hajónkat, számos személyi sérülést okoztak a Sea Shepherd önkénteseknek. Csak a legutóbbi évben, bambuszrudakkal döfködték a gumicsónakban lévő önkéntesek arcát, karjaikat, egy társunkat jet-skiről vízágyúval az Antarktisz fagyos vizébe löktek.
Miközben a japán bálnaorvvadászok az Antarktisz ökoszisztémáját és a Bálnákat terrorizálják, a Sea Shepherd Conservation Society nem szándékozik a „terrorista” címkét rájuk aggatni. Ezt a kifejezést túlságosan gyakran használják ezekben a napokban és így gyorsan elveszíti jelentésének jelentőségét! A Sea Shepherd úgy használja ezeknek a bálnagyilkosoknak az elnevezését, ahogy az a törvényeknek és a valóságnak megfelel: bálnaorvvadászok, amelyek bűncselekményt követnek el a nemzetközileg deklarált Bálnavédelmi Területen.