Gary Stokes – Sea Shepherd Hong Kong – kommentárja
2013. március 11-e – micsoda nap. Az utóbbi hetet a CITES CoP16 konferenciáján töltöttem Bangkokban. Ez volt az első alkalom, hogy a Sea Shepherd képviselőjét meginvitálták, nemzetközi NGO megfigyelői státuszban, és nagyon nagy megtiszteltetésnek érzem, hogy én képviselhettem bolygónk leghatékonyabb tengervédő szervezetét.
Sokan nem örültek a jelenlétünknek, de ez is csak azt igazolta, milyen eredményesek is vagyunk óceánjaink vadvilágának védelmében. És csak örülünk, ha ez felbőszíti mindazokat, akik hasznot akarnak húzni a halálból és természet lerombolásából.
Március 10-e figyelemre méltó volt. Minden javasolt cápa és rája faj felkerült a CITES II. függelékébe.
Faj IGEN NEM TARTÓZKODÁS
Óceáni fehérfoltú cápa 92 42 8
Csipkés pörölycápa * 91 38 8
(* és a vele rokonságban álló Nagy pörölycápa, valamint a Közönséges pörölycápa)
Heringcápa 93 39 8
Nagy ördögrája 96 23 7
De mit is jelent ez?
A CITES egy olyan egyezmény, amely a veszélyeztetett állat és növény fajok kereskedelmét kontrollálja, amelyekről a tudósok megállapították, hogy nemzetközi kereskedelmük révén az adott faj a kihalás szélére került vagy kerülhet. A CITES nem mondja ki, hogy mely faj veszélyeztetett és melyik nem, ők csak megfogadják a szakértői javaslatokat és prezentálják a résztvevő országok delegációi felé, ami után szavazás dönt arról, hogy szükséges-e bármilyen kontrollt vagy tilalmat alkalmazni az adott faj nemzetközi kereskedelmére. A résztvevő delegációknak meg kellene hallgatni a tudományos tényeket és érveket, de sajnálatos módon az utóbbi években a tények és érvek sokkal inkább a kereskedelmi értékekről, az emberek bevételeiről és életmódról szólnak.
A CITES-nek különböző szigorítási szintű függelékei vannak az állatfajok kereskedelmére vonatkozóan.
I. Függelék: A kihalással fenyegetett fajok, melyekre nemzetközi kereskedelmi tilalom érvényes, kivétel, ha az import nem kereskedelmi, hanem például tudományos kutatás céljából történik. Ezen kivételes esetek ürügyén a kereskedelem megvalósulhat, amennyiben a hatóságok kiadják az export és az import engedélyt, vagy újra-kiviteli bizonyítványt állítanak ki.
II.Függelék: Azon fajok listája, amelyek nem közvetlenül állnak a kihalás szélén, de oda kerülnek rövidtávon, amennyiben a nemzetközi kereskedelmüket nem kontrollálják szigorúan. Ide tartoznak az úgynevezett hasonló fajok, melyek a kereskedelmi forgalomban úgy bukkanhatnak fel, mint az eredeti faj. A II. függelékben szereplő fajok nemzetközi kereskedelmét, export- vagy újra-kiviteli engedély révén lehetővé tehetik a hatóságok. Ebben az esetben import engedély nem szükséges.
Ezért tehát, a II. függelékben szereplő fajok egyedeit gyakorlatilag következmények nélkül meggyilkolhatják bármelyik országban, hacsak az adott ország nem határoz meg rájuk vonatkozóan nemzeti törvényeket.
Mit jelent ez a cápákról szóló szavazások esetében?
A szavazatokat elfogadták, de ez még nem végleges, újra tárgyalhatják az eseteket a plenáris üléseken. Ahogy a heringcápa esetét múlt évben, első körben elfogadták, majd újraszavaztatták, és akkor már nem kapott elegendő szavazatot, így nem került a védett fajok listájára.
Nincs tehát még okunk ünneplésre.
Miért történhet újra-szavazás?
Mert bizonyos országok és korrupt NGO megfigyelők esetlen nem elégedettek a jelenlegi eredményekkel, speciálisan Japán, Kína, Szingapúr, Kambodzsa és Guinea. És egész biztosan elő vannak már készítve a csekk-könyvek, melyekkel keményen dolgoznak néhány nemzet delegációjának megpuhitásán, hogy azokat megvásárolva fordítsanak a szavazatokon. Van az a pénz, amiért a plenáris üléseken újra-szavaztatják az eseteket.
Tehát ez egy jelentős lépés a helyes irányba – a hosszú úton a cápák védelmében. Nem akarok ünneprontó lenni, csak reálisan mérem fel a helyzetet. 18 hónap áll a nemzetek hatóságainak rendelkezésére, hogy felkészítsék a halászati hivatalaikat és a határőrségüket. De a valóság az, hogy a cápákat továbbra is hatalmas mennyiségben fogják gyilkolni, és a legtöbb mészárlás a nyílt tengereken/óceánokon zajlik, ahol roppant limitált a törvények betartatásának kényszerítő ereje.
Ennek ellenére a CITES listájára kerülés valamelyest segíteni fog a cápáknak, hiszen számos nemzet adoptálja a CITES irányelveit a nemzeti halászati programjában. Több ország tiltja a cápák mészárlását, és amint a cápavadászat és/vagy cápauszony-vadászat illegálissá váli, mi már dolgozhatunk azon, hogy a törvényeket végrehajtassuk!
A Sea Shepherd Conservation Society ellenzi az illegális cápamészárlást a nyílt tengereken és a törvényes kereteken belül eljárva tartatja be a törvényeket. Amint a cápák védelmét törvénybe iktatják, együttműködhetünk a helyi kormányokkal, hatóságokkal, de akár függetlenül is kényszeríthetjük a törvények betartását. Klasszikus példa Galápagos esete, ahol az Ecuadori rendőrséggel és a Galápagos Park Őrséggel működünk együtt az illegális halászat és az illegális cápauszony-vadászat felszámolásán.
Bízzunk benne, hogy a szóban forgó cápafajok valóban felkerülnek a CITES függelékébe, de ne feledjük, hogy a cápák védelme ezzel nem ér véget, még hosszú út áll előttünk.