Február 17-én hajnali 2.45 órakor, a Sun Laurel belépett Ausztrália Antarktiszi felségerületére, a határsértés koordinátái: 63° 07’ déli szélességi fok és 84° 52’ keleti hosszúsági fok.
A Sam Simon ausztrál kapitánya, Luis Pinho folyamatos kapcsolatban volt az AMSA (Australian Maritime Safety Association – Ausztrál tengerhajózási biztonsági szervezet) tisztviselőivel és tájékoztatta őket a helyzetről. Jelentette: „Egész éjszaka üldöztük a Sun Laruelt, mely veszélyes sebességgel haladt a jéghegyek és jégtáblák között, a rendkívül rossz látási viszonyok ellenére. Mögötte haladva éreztük a dízel üzemanyag szagát, ezért mintákat vettünk. Aggódunk, ugyanis a legkisebb mennyiségű olajszivárgás is katasztrofális következménnyel járhat az érintetlen Antarktiszi ökoszisztémára nézve.”
11.00 órakor a Sun Laurel és a Sam Simon találkozott a japán bálnaorvvadász-flotta két tagjával, a Yushin Maru szigonyágyús hajóval, és a Shonan Maru nr. 2-vel a japán kormány felfegyverzett biztonsági hajójával.
A Sam Simon a következő üzenetet adta rádión, a bálnaorvvadász-hajóknak angol és japán nyelven: „Yushin Maru, az általad folytatott illegális bálnamészárlás, az Ausztráliához tartozó, Antarktiszi Bálnavédelmi Területen zajlik; és ezért mi megakadályozzuk az üzemanyag-vételezésedet, mindaddig, amíg el nem hagyod a Bálnavédelmi Területet!”
A Sam Simon óvatosan, a COLREGS (the International Regulations for Avoiding Collisions at Sea – a tengerhajózási biztonsági szabályok figyelembe vételével) a Sun Laurel és a Yushin Maru szigonyágyús hajó közé manőverezte magát. De sajnos egy sikeres akadályozás után a Yushin Maru széles kanyart alkalmazott a Sam Simon körül, mellyel (90 fokos szögben csapódó) ütközési helyzetet teremtett.
Luis Manho Kapitány az alábbi állásfoglalást adta: „Úgy itéltem meg, hogy az ütközés súlyos károkat okozhat a Sam Simon hajótestében, ugyanis a Yushin Maru teljes sebességgel fordult ránk. Mindeközben, a japán kormány felfegyverzett biztonsági hajója, a Shonan Maru nr. 2 szintén nagyon közel volt hozzánk és agresszíven, 0.8 tengeri mérföldön belül közelítette meg hajónkat.
Ennél a pontnál rájöttem, hogy ezek a bálnaorvvadászok elszántak, hogy bármi áron, bármilyen következményre való tekintet nélkül üzemanyaghoz jussanak. Legyen az nagyfokú olajszennyezés, tulajdoni kár vagy akár emberélet veszélyeztetése. A legénységem életének és a Déli-óceáni tengeri ökoszisztémájának védelmében úgy döntöttem, hogy meghátrálok és dokumentálom az üzemanyag-vételezési akciót.”
11.45-kor a Sun Laruel és a Yushin Maru összecsatlakozott, a bűncselekmény koordinátái: 64° 30’ déli szélességi fok és 84° 20’ keleti hosszúsági fok.
13.55-kor a Yushin Maru lecsatlakozott a Sun Laurelről, és helyére azonnal a Shonan Maru nr. 2 érkezett, üzemanyagért.
A Sea Shepherd Ausztrália úgy véli, hogy a Sun Laurel nehéz olajat szállít, amellyel megsérti a MARPOL (the International Convention for the Prevention of Pollution From Ships – Nemzetközi egyezmény a hajóforgalom által történt környezetszennyezés megakadályozásáról) 1-43-9-es törvényi fejezetét, mely megtiltja a nehéz tüzelőolaj (HFO) használatát és szállítását a térségben.
Mind a négy hajó az Ausztráliához tartozó, Antarktiszi Bálnavédelmi Teröleten, Ausztrál felségvizeken tartózkodott az incidens idején.
Január 31-én a Shonan Maru nr. 2 belépet az Ausztrál felségvizekre a Macquarie-szigetnél. Akkor Tony Burke, ausztrál környezetvédelmi miniszter azonnal reagált, „Ausztrália világossá tette Japán számára számtalan alkalommal, hogy egyetlen, bálnavadászatban érdekelt hajó sem léphet ausztrál felségterületre.”
A Sea Shepherd Ausztrália igazgatója, Jeff Hansen reagált a japán bálnaorvvadász-flotta illegális üzemanyag-vételezési akciójára. „Nagyon úgy tűnik, Japán nem hallgat Canberra intő szavaira, amikor a japán kormány felfegyverzett biztonsági hajója karöltve a bálnavadász-flotta szigonyágyús hajójával üzemanyagot vételez Ausztrália Antarktiszi Bálnavédelmi Területén. Ha Ausztrália igényt akar tartani a saját felségterületére, meg kell tudnia védelmezni azt. Ha ezek az orvvadászok Uruguayból érkeztek volna, hogy Patagóniai fogashalra vadásszanak, ahelyett, hogy japán bálnaorvvadászok lennének, – nos egész biztosak vagyunk benne, hogy Canberrra reakciója teljesen más, sokkal markánsabb lenne!„
Bob Brown, a Zéró Tolerancia Hadművelet kampányvezetője közölte, „Ahogy Tokió transzferálja az üzemanyagot egyik hajójáról a másikra; éppúgy engedi átcsúsztatni Canberra az Ausztráliához tartozó, Antarktiszi Bálnavédelmi Terület feletti hatalmát Tokió számára.
Ian Campbell korábbi ausztrál környezetvédelmi miniszter kijelentette, „A Sun Laurel tankerhajó nehéz olajat szállit a térségbe, a nemzetközi törvényeket megsértve. A környezetvédelem iránt felelősséget érző emberek számára egyértelműnek kell lenni, hogy ez a fajta hanyag hozzáállás veszélyezteti Földünk utolsó, érintetlen ökoszisztémáját. Az ausztrál kormánynak fel kell lépnie a japán kereskedelmi bálnavadászat ellen. A japán bálnaorvvadászok megsértik a bálnavadászatra vonatkozó nemzetközi moratóriumot és törvénytelenük kényszeritenek nehéz olajat szállitó hajót a térségbe üzemanyag-utánpótlása céljából, mellyel megsértik a nehéz olaj szállitáására vonatkozó MARPOL szabályokat.”