2013. február 16-án reggel 8.00 órától a japán bálnavadász-flotta minden orvvadászati tevékenysége befejeződött. A Steve Irwin csatlakozott a Bob Barkerhez és együtt követjük az úszó mészárszéket, a Nisshin Marut.
A Sea Shepherd mindkét, holland regisztrációjú és zászlójú hajója a Nisshin Maru nyomában. A Bob Barker és a Steve Irwin biztonságos távolságból követjük a Nisshin Marut, a Cooperation-tenger déli pontjáig, és vissza északra, amerre az éppen halad… és szándékunkban áll a bálnavadászati-szezonjuk hátralévő idejét a nyomában tölteni!
A Yushin Maru nr. 2 és nr. 3 a közelben vannak, de nem vadásznak. A két bálnavédő és a három bálnavadász-hajó a Cooperation-tenger területén tartózkodik, közel az Antarktisz partvidékéhez, Ausztrál felségterületen, India alatt délre.
A hőmérséklet -9 Celsius fok, a jéghegyek és jégtáblák között haladunk, a szél egyre erősödik. A zord időjárás ellenére a legénység kiegyensúlyozott lelkiállapotban van, a Steve Irwin november 5-én, 103 napja indult el Melbourne-ből.
Bob Brown, a Zéró Tolerancia Hadművelet kampányvezetője mondta, „Tekintsünk vissza 2007 szeptemberére, amikor is az ausztrál állampolgárok szavazataiért kampányoló kormány kijelentette, hogy veszik a bátorságot és szembeszállnak a bálnavadászokkal. No igen, ennek már 5 éve, és ha nem lenne a Sea Shepeherd, több mint 4.000 bálna életét oltották volna ki ezeknek a kegyetlen és barbár bálnaorvvadászoknak a robbanófejes szigonyágyúi! A Sea Shepherd azt a munkát végzi el, amit az ausztrál állampolgárok elvégezve akarnak tudni! Az ausztrál állampolgárok nem akarják, hogy az ausztrál felségterületen békésen élő vagy migráló bálnákat japán orvvadászok háborgassák és mészárolják le!”
Az Ausztráliában regisztrált Sam Simon kb. 300 tengeri mérföldre, a Bob Barkertől és a Steve Irwintől keletre hajózik, a panamai regisztrációjú, dél-koreai tulajdonú Sun Laurel tankerhajó mögött, melyről feltételezzük, hogy nehéz tüzelőolajat (HFO) szállít. Ez a cselekmény és az, hogy üzemanyagot próbál átadni egy másik hajónak a 60-dik szélességi fok alatt, megsérti a MARPOL (the International Convention for the Prevention of Pollution From Ships – Nemzetközi egyezmény a hajóforgalom által történt környezetszennyezés megakadályozásáról) 1-43-9-es törvényi fejezetét, mely megtiltja a nehéz tüzelőolaj (HFO) használatát és szállítását a térségben, kivétel alá esnek a mentési feladatot ellátó hajók. A Sam Simon kapitánya, az ausztrál Luis Manuel Pinho, értesítette az esetről a Sea Shepherd Ausztrália igazgatóját, Jeff Hansent, aki hivatalosan jelentette a Sun Laruel szállítmányát és belépését a 60° szélességi fok alá az Australian Maritime Safety Authority (AMSA – Ausztrál Hajózási Biztonsági Hivatal) felé.
Jeff Hansen kijelentette, „Meggyőződésem, hogy az Antarktisz Földünk egyik legszebb területe, az egyik utolsó érintetlen és vad Paradicsom ezen a bolygón. Ez a bálnák nyári táplálkozási területe. Egy deklarált bálnavédelmi terület és a bálnamészárlás illegális az Ausztrál Szövetségi Törvények által. De ezek a bálnaorvvadászok a jelenlétünkben szigony-ágyúztak meg egy felnőtt Csukabálnát, itt Ausztrália Antarktiszi felségterületén.”
A Bob Barker legénységét elborzasztotta, amint jelenlétükben a Yushin Maru nr. 2 illegálisan lemészárolt egy Csukabálnát. A horror koordinátái: 68°02′ szélességi és 75°44′ hosszúsági fokon történt, február 15-én, 17.53-kor, mélyen Ausztrália Antarktiszi felségvizeinek határain belül.
A Sea Shepherd január 29. óta üldözi az illegális japán bálnavadász-flottát, és 2.500 tengeri mérföld megtételére kényszerítettük azokat.
A Yushin Maru nr. 1 továbbra is üzemanyagra várakozik, távol a várva várt segítségtől.